Fysiotherapie bij hoofdpijnklachten

Hoofdpijnklachten komen veel voor en kunnen ernstig belemmeren in het dagelijks functioneren. Ongeveer 1 op de 5 Nederlanders heeft regelmatig last van hoofdpijnklachten.

De 3 meest voorkomende soorten hoofdpijn zijn:

• Tension type hoofdpijn (spanningshoofdpijn)
  • Cervicogene hoofdpijn
  • Migraine.

Tension type hoofdpijn (TTH), ook wel spierspanningshoofdpijn genoemd wordt gekenmerkt door een drukkende, knellende hoofdpijn rondom of aan beide zijden van het hoofd. TTH wordt veroorzaakt door een verhoogde spierspanning (ook wel triggerpoints) in de nek- en schouderspieren, hoofdspieren en rugspieren. Deze verhoogde spierspanning kan verschillende oorzaken hebben, zoals een slechte lichaamshouding, eenzijdig werk, spierzwakte of bijvoorbeeld stress.

Cervicogene hoofdpijn kenmerkt zich door een eenzijdige hoofdpijn, uitstralend vanuit de nek naar het hoofd in combinatie met een bewegingsbeperking van de nek. Deze hoofdpijn wordt veroorzaakt door een disfunctie in de hoge nekwervels. Vanuit die disfunctie ontstaat een uitstralende hoofdpijn aan een zijde van het hoofd.

Migraine wordt gekenmerkt door een kloppende en ook bonzende hoofdpijn in combinatie met gevoeligheid voor licht en geluid en/of misselijkheid en braken. De duur van migraine kan varieëren van 4 tot 72 uur.

De Tension type hoofdpijn en de cervicogene hoofdpijn zijn goed te behandelen. De therapeut doet een uitgebreid onderzoek om te bepalen welk type hoofdpijn u heeft en waar deze door wordt veroorzaakt.

Bij de Tension type hoofdpijn zullen vaak triggerpoints en een verhoogde tonus in de spieren worden gevonden. Een zeer effectieve behandeling om de triggerpoints te behandelen is Dry Needling. Dit is een techniek waarmee met een zeer dun naaldje door de huid en in de spier een triggerpoint wordt aangeprikt. De lokale verkramping wordt zo opgeheven en de spier hersteld weer in een ontspannen toestand. Vaak wordt de behandeling aangevuld met oefeningen en houdingsadviezen.

Bij de cervicogene hoofdpijn past de therapeut specifieke technieken toe om de gewrichten beter te laten functioneren en om uw houding en bewegingen te verbeteren.  Dat kan door een manipulatie of specifieke mobilisatie. De therapeut behandelt ook de bovenrug en de schouders omdat deze vaak extra gebruikt worden om de nek te ontlasten. Daarnaast geeft de therapeut tips en adviezen over een goede houding en oefeningen om te voorkomen dat de klachten terugkomen.

Voor een afspraak voor behandeling van de hoofdpijnklacht kunt u naar de praktijk bellen 0485-313202.